Verlies jij wel eens de leiding in een gesprek?
Weet je niet altijd welke vragen je kunt stellen?
Kom je niet altijd tot de kern van de zaak?
Heb je de neiging om antwoorden in te vullen voor je gesprekspartner?
Wil je gemakkelijker de behoeften van je gesprekspartner kunnen achterhalen?
Verlies jij je wel eens in de antwoorden van je gesprekspartner?
Wil je meer baas zijn over jouw emoties?
Herkenbaar? Schrijf je dan in voor deze workshop!.
Leerdoelen
- Het kunnen stellen van effectieve vragen;
- Het kunnen doorvragen tot de kern van de zaak;
- Op taalpatronen kunnen inspelen.
Programma onderdelen
- Leiding houden in het gesprek
Wie vraagt heeft leiding in het gesprek. Het is een kwestie van volgen en leiden.
- Soort vragen
Welke soort vragen zijn nu het meest effectief, welke minder? Met welk doel stel je de vragen?
Ga je op de inhoud in, of het proces van communicatie?
- LSD
Luisteren is een vermogen op zich, Samenvatten heeft vele voordelen en dan Doorvragen tot de kern van de zaak.
- Oppervlakte en diepte structuur: het meta model
Wat zegt iemand nu werkelijk, welke onderliggende bedoelingen heeft hij of zij nu eigenlijk? Welke vraag kun je daarover stellen?
- Lichaamstaal
Wat zegt iemand met lichaamstaal, komt het overeen met de antwoorden die je krijgt? Welke vragen stel jij daar over?
BESTEL DEZE TRAINING